Konserwacja i serwisowanie pomp ciepła — porady ekspertów
Chociaż pompy ciepła słyną ze swojej niezawodności i wysokiej jakości pracy, istotne jest regularne przeprowadzanie kontroli technicznych, które zapewnią długotrwałe i bezproblemowe funkcjonowanie urządzenia. Przez cały rok pompy ciepła mogą pracować nawet od 1800 do ponad 2500 godzin, dlatego tak ważna jest uważność na ich kondycję techniczną. Jak więc zadbać o konserwację swojej instalacji grzewczej? Kto wykonuje serwisowanie pompy ciepła? Zapraszamy do zapoznania się z poniższym wpisem!
Serwis pompy ciepła — na czym polega?
Podczas serwisu specjalista ocenia wydajność urządzenia, sprawdzając, czy nie pobiera zbyt dużej ilości energii elektrycznej. Kontroluje też regulator, który powinien być ustawiony w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność instalacji grzewczej.
Jeśli występuje konieczność modyfikacji jakichkolwiek parametru, serwisant jest zobowiązany, aby wydajność pracy pompy ciepła była na najwyższym poziomie, z maksymalną korzyścią dla Klienta. W standardzie jest też sprawdzenie zawilgocenia czynnika chłodniczego, co ma duże znaczenie dla długoterminowej żywotności urządzenia.
Konserwacja urządzenia — czy serwis pompy ciepła jest konieczny?
Nie występuje żaden bezwzględny obowiązek wykonywania regularnych, płatnych przeglądów. Warto jednak pamiętać, że systematyczne kontrole to największe zabezpieczenie dla Twojej instalacji grzewczej.
Można więc powiedzieć, że serwis pompy ciepła jest konieczny, jeśli chcesz utrzymać efektywność pracy urządzenia na wysokim poziomie i zachować gwarancję urządzenia.
Zaleca się, aby wykonywać je co najmniej raz w roku, najlepiej przed rozpoczęciem sezonu grzewczego, co pozwoli to upewnić się, że wszystko działa prawidłowo. Dzięki regularnym konserwacjom można na bieżąco śledzić poziom zużycia pompy ciepłą oraz ocenić, czy wszystkie elementy pracują z optymalną wydajnością.
Pompa ciepła — czy serwis można wykonać samodzielnie?
Choć wykonywanie samodzielnych serwisów pomp ciepła może wydawać się z pozoru korzystne finansowo, to nie zaleca się tego przeprowadzać bez odpowiedniego doświadczenia.
Pompa ciepła to zaawansowane technologicznie urządzenie, które wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Poniżej przedstawiamy kilka powodów, dla których warto zatrudnić specjalistę do serwisowania pompy ciepła:
- Bezpieczeństwo — amatorskie próby serwisowania mogą prowadzić do uszkodzeń urządzenia lub nawet do zagrożenia dla zdrowia i życia. Specjaliści mają odpowiednie narzędzia, wiedzę i doświadczenie, aby przeprowadzić serwis bezpiecznie i skutecznie.
- Gwarancja — w przypadku większości producentów pomp ciepła samodzielne próby serwisowania mogą unieważnić gwarancję. Jeśli napotkasz problemy w przyszłości, może to oznaczać wyższe koszty naprawy.
- Wydajność — specjaliści wiedzą, jak zoptymalizować wydajność pompy ciepła, aby pracowała tak oszczędnie i efektywnie, jak to tylko możliwe. Samodzielne serwisowanie może prowadzić do nieprawidłowych ustawień, co z kolei może skutkować wyższymi rachunkami za energię.
- Diagnoza problemów — serwisant jest w stanie zidentyfikować ewentualne problemy, które mogą nie być widoczne dla laika. Dzięki ich doświadczeniu mogą szybko zdiagnozować przyczyny problemów i zaproponować skuteczne rozwiązania.
Choć niektóre drobne czynności konserwacyjne (np.czyszczenie filtrów), można wykonać samodzielnie, zdecydowanie zaleca się zatrudnienie profesjonalisty do przeprowadzenia regularnego serwisu. Zapewni to długą żywotność urządzenia, wydajność energetyczną oraz bezpieczeństwo użytkowania.
Pompy ciepła Midea – oferowane przez nas jednostki
MONOBLOK
SPLIT
ALL IN ONE
Kto serwisuje pompy ciepła?
Zarówno podłączenie, pierwsze uruchomienie, jak i serwis powinien wykonać przedstawiciel producenta lub pracownik firmy posiadającej odpowiednią autoryzację.
W przypadku serwisu pompy ciepła tylko wykwalifikowani specjaliści z uprawnieniami f-gazowymi mogą przeprowadzać prace związane z obiegiem czynnika chłodniczego. Najlepiej, gdy są oni rekomendowani przez producenta lub mają certyfikat, np. EUCERT (Europejski System Szkoleń i Certyfikacji Instalatorów Pomp Ciepła). Upoważnia on do montażu pomp ciepła na terenie całej Unii Europejskiej, dzięki czemu możesz mieć pewność, że wszystkie potencjalne problemy zostaną prawidłowo rozwiązane.
Wiemy, że znalezienie odpowiedniego serwisanta nie jest łatwym zadaniem, dlatego staramy się służyć radą dla każdego Klienta. W przypadku nagłej awarii pompy ciepła zawsze możesz liczyć na szybką z naszej strony. Zapraszamy do kontaktu!
Kiedy można wykonać serwis pompy ciepła?
Serwis pompy ciepła można wykonać w dowolnym momencie, ale najlepiej minimum raz w roku. Zaleca się, aby przeprowadzić go przed rozpoczęciem sezonu grzewczego lub zaraz po jego zakończeniu. Wybierając termin poza sezonem, masz większą pewność, że serwisant będzie miał więcej czasu na dokładne sprawdzenie urządzenia i ewentualne naprawy.
Pamiętaj, że jeśli wystąpią problemy z pompą ciepła podczas sezonu grzewczego, warto jak najszybciej skontaktować się z serwisem, aby szybko je usunąć. Będzie to miało ogromny wpływ na efektywność działania instalacji grzewczej oraz rachunki za ogrzewanie.
Pompa ciepła — formalności przy serwisie
Każdy przegląd pompy ciepła kończy się dokonaniem wpisu do karty gwarancyjnej oraz sporządzeniem raportu z przeglądu w formie zarówno papierowej, jak i elektronicznej.
Jeśli serwisant stwierdził jakiekolwiek nieprawidłowości lub uszkodzenia w działaniu urządzenia, muszą one zostać uwzględnione w raporcie wraz z zaleceniami dotyczącymi naprawy.
Co istotne, raport z przeglądu powinien być przechowywany przez właściciela instalacji w pomieszczeniu, w którym znajduje się pompa ciepła. Wszelkie informacje zawarte w dokumentach powinny być dostępne dla odpowiednich organów, które sprawdzają ogólny poziom bezpieczeństwa.
Co obejmuje przegląd pompy ciepła?
Protokół konserwacji, dostarczony przez producenta, zawiera wykaz wszystkiego, co serwisant powinien skontrolować podczas wizyty. Chociaż przeglądy mogą się nieco różnić w zależności od konkretnego modelu pompy ciepła, większość z nich obejmuje podobne czynności:
- kontrolę szczelności i ciśnienia w układzie chłodniczym,
- analiza pracy sprężarki pod względem częstotliwości i czasu pracy,
- kontrola stanu filtrów,
- badanie wilgotności czynnika chłodniczego,
- weryfikacja czujników i bezpieczników,
- sprawdzenie ciśnienia w instalacji grzewczej i dolnym źródle ciepła,
- ocena prawidłowego montażu połączeń elektrycznych oraz działania czujników i bezpieczników,
- kontrola działania zaworów bezpieczeństwa,
- sprawdzenie stanu naczyń zbiorczych przeponowych zarówno w instalacji centralnego ogrzewania, jak i wodzie użytkowej oraz dolnym źródle ciepła (np. wymiennik gruntowy w przypadku gruntowej pompy ciepła),
- weryfikacja i ewentualne czyszczenie parownika, który pobiera ciepło z powietrza atmosferycznego (w przypadku powietrznej pompy ciepła).
Serwisant ma także obowiązek przeanalizować historię błędów zapisanych w regulatorze, co pozwala ocenić prawidłowe działanie urządzenia oraz zidentyfikować potencjalne problemy.
Usterki można podzielić na te powodujące tymczasowe ostrzeżenia oraz te skutkujące trwałym wyłączeniem – żadnych z nich nie wolno lekceważyć. Po przeprowadzeniu serwisu sporządzany jest raport, który zawiera:
- stwierdzone uszkodzenia,
- nieprawidłowości w funkcjonowaniu pompy ciepła,
- zakres napraw wymaganych do przeprowadzenia przez serwisanta.
Konserwacja i serwis pompy ciepła — podsumowanie
Pompa ciepła to innowacyjne i ekologiczne rozwiązanie, które pozwala na obniżenie kosztów ogrzewania i zużycia energii elektrycznej w gospodarstwach domowych oraz małych firmach.
Wybierając pompę ciepła, warto pamiętać o regularnych przeglądach serwisowych, które zapewniają optymalną wydajność i długą żywotność urządzenia. Pamiętaj, że tylko autoryzowany serwis może przeprowadzić serwisowanie. Dbałość o tę kwestię przekłada się bowiem na komfort cieplny, bezpieczeństwo oraz duże oszczędności.
Zacznij oszczędzać
– zamów bezpłatną wycenę
– zamów bezpłatną wycenę